Sunday 22 March 2015

Sinopsis Yoyoh Yusroh ( Ummi, Wakil Rakyat Parti Keadilan Indonesia)

Sinopsis
Yoyoh Yusroh ( Ummi, Wakil Rakyat Parti Keadilan)
‘Hidup harus dijalani dengan seutuhnya meletakkan Allah sebagai satu-satunya pihak yang paling berhak mendapatkan seluruh penghormatan dan cinta serta persembahan bagi setiap langkah apa pun sahaja yang dilakukan selama hidup di dunia.’
Latar Belakang:
5 y/o: Diajar berpidato teks terjemahan dari arab melayu oleh bapanya
10 y/o: Sudah menjaga adik beradik ketika orang tuanya menunaikan haji 
yang menggunakan kapal laut (3 bulan)
6x khatam setiap kali Ramadhan 
Pagi: Menuntut ilmu dunia ; Malam: Menuntut ilmu akhirat ; (Belum termasuk aktivitasnya di majlis ta’alim di dekat rumahnya)
Dalam kesibukkan berpolitik, beliau memastikan 3-5 Juz AlQuran dibaca setiap hari (Bagi yang selalu menggunakan kenderaan awam, tiada ruang untuk mengeluh menunggu bas terlalu lama, sebab Yusroh juga tidak memandu, banyak ruang masa untuk AlQuran. Saat kita mengeluh, berapa jam kita sudah habis di situ?)
Beliau, biasa berkeliling kampung untuk bermaaf-maafan dan bersilaturrahim.
‘Apabila hadapi masalah kehidupan, nikmatilah dengan kelazatan iman (halawatul iman), jauh lebih penting dan lebih tinggi daripada kusut dalam berbagai permasalahan tersebut'


Jiran: Dia ada jiran bukan islam, sampaikan jirannya terPAKSA PINDAH RUMAH. "Kerana kebaikan (akhlak) ibu Yoyoh, sekiranya mereka tinggal disitu lama lagi, mereka boleh berpindah agama nanti."

Keluarga: 
Mempunyai 13 orang anak
Pernah anaknya menarik-narik baju dan mencakar mukanya, tetapi beliau menadah tangan, “Berilah beliau petunjuk dan jadikan dia anak yang saleh”. Anaknya yang mengamuk terus berhenti.
“Di rumah kata sesalan, cemuhan di HARAMkan. Sekiranya anaknya mengeluh, Beliau akan berbicara dengan anaknya.
“ Ini duit untuk Palestin, yatim piatu, duit umi tinggal ini sahaja, kalau umi kena memenuhi keinginan kamu ( anaknya meminta telefon tanpa keperluan jelas), apakah kita mahu memakai wang riba? ( untuk memberitahu walaupun dia seorang ahli parlimen, berduit, bukan semua keinginan anaknya akan dipenuhi)
Permasalahan/kepentingan keluarga dll, Permasalahan/kepentingan dakwah jauh lebih besar.
“Apabila mau marah dengan anak, lebih baik marah pada Yahudi”

No comments:

Post a Comment