Tuesday 17 March 2015

Persoalan Kanak-Kanak, Non-Muslim, Muslim Tentang Allah

1.Kenapa di dunia, Allah jadikan ada orang baik dan jahat? 
J: Manusia lahir dalam fitrah Islam, Allah bagi pilihan, nak buat baik@jahat. Allah tak biarkan begitu sahaja. Allah bagi rasa, bila kita buat baik, outcomes: Jadi baik. Bila buat jahat: kita susah nak terima perubahan yg baik. Lg, Allah utuskan AlQuran dan sunah untuk diikuti. Jd untuk salahkan Allah, cuba lihat bagaimana pemilihan hidup kita sendiri yang pilih.
2. Kenapa Allah tak jadi kita semua muslim, kan senang sembah tuhan yang betul? 
J: Ujian kepada non muslim, ujian: mencari hidayah. 
Muslim, ujian: sejauh mana kamu menyebarkannya?
3. Semua agama ajak kebaikan, kenapa islam nampak superior?
J: Islam satu-satu agama yang dijamin syurga.
4. Kenapa Allah perlu cipta manusia?
J: Allah tak perlu, Allah pencipta, Dia manifestasikan dirinya melalui penciptaanNya.
5. Ada yang takut g Arab Saudi kena potong tgn/hudud
J: Kenapa takut, adakah kita nak mencuri di Arab Saudi?
6. Kenapa perempuan di Arab Saudi, tak boleh bawa kereta, islam menindas wanita?
J: Islam satu-satu agama yg melindungi wanita, lihat pada kawasan dan keadaan disana, padang pasir. Kalau wanita disana drive, sorang-sorang dan sesat etc, apa kesannya?
7. Allah letakkan taqdir (ketentuan), Allah tahu kita masuk syurga neraka, bukankah,tak adil?
J: Allah dah tentukan berdasarkan ilmuNya, do you know ur end up? Analogi: seorang guru ajar 5 tahun, boleh kenal yg rajin n malas. Kalau sikap malas pljar, dia tahu pelajar itu akan gagal. At the end,the one choose is urselves. Allah dah gariskan panduan nak masuk syurga, daripada banyak tanya kerja Allah, kita yang patut buat kerja kita.
8. Kenapa Allah ciptakan neraka, bukankah Allah Maha Adil?
J: Saya guru, saya nak bg semua orang dalam kelas A+. Adil? Yang malas tak pernah baca buku, malas tahap gaban dapat  A+, Apa perasaan orang yang dapat A+ yang memang berusaha? Bila didunia yg jahat tiada pembalasan, yang baik tiada pembelaan, Jadi inilah tempat sebaik-sebaik pengadilan.
9. Allah penyayang, Kenapa dia murka? 
J: Analogi, seorang ibu, penyayang tak? Kalau dia penyayang, kenapa masa kecil-kecil kita kena marah, rotan. Ini sebab itu cara dia mendidik kita supaya jadi baik. Orang kata, sebab sayanglah kena rotan  Begitu Allah. Allah pun ada caranya untuk mendidik kita. Tapi kita bila Allah mendidik, kita pula marah Dia kata tak adil.
10. Kenapaa perlu sembah Allah? 
J: Orang tak ada agama, dia sembah apa? Dia sembah pangkat, harta & wanita. Dengan mengingati Allah, hati menjadi tenang. Semua orang perlu tuhan, sebab itu fitrah. Sebab kalau tak sembah Dia, hati dan jiwa kosong.


No comments:

Post a Comment